اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8187 زمان: 29 آذر 1401 - 10:09

 توقف سه‌روزه دلار بازار متشکل/ سکه تغییر کانال نداد

روز گذشته نرخ سکه طلا ضرب امامی در میانه‌های نیمه دوم کانال ۱۸میلیون تومانی به نوسان پرداخت. این در حالی است که به عقیده بسیاری از فعالان بازار، قیمت این کالای سرمایه‌ای پتانسیل تغییر کانال و ورود به سطوح قیمتی بازه ۱۹ میلیون تومانی را داشته و عدم افزایش قیمت مجدد نرخ سکه را ناشی از افزایش انتظارات مثبت ناشی از سفر نمایندگان آژانس انرژی اتمی به تهران در روز‌های گذشته می‌دانند.

در نهایت قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در پایان معاملات روز دوشنبه با حدود 100 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 18 میلیون و 750 هزار تومان از حرکت ایستاد. روز گذشته روند نرخ اسکناس دلار در معاملات بازار متشکل ارزی کشور نیز کاهشی همراه با نوسانات اندک بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات روز گذشته با حدود 33 تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 36هزار و 239 تومان رسید. به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی توقف روند افزایشی دلار در معاملات غیررسمی بازار تهران عامل اصلی ماندگاری دلار متشکل در نیمه نخست کانال 36 هزار تومانی است. چرا که در این صورت شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار افزایش نخواهد یافت و بازار‌ساز نیازی به افزایش نرخ رسمی ارز نمی‌بیند.

عدم کشش قیمتی سکه برای خروج از کانال  18
دیروز دوشنبه 28 آذر روند نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران کاهشی بود. هر قطعه از این فلز گران‌بها نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را در پله هشتم کانال 18 میلیون تومانی آغاز کرد و تا انتهای روز روی پله مذکور به نوسان پرداخت. در نهایت نیز با حدود 100هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 18میلیون و 850 هزار تومان رسید. پیش از این با مشاهده روند افزایشی پر قدرت سکه، کارشناسان بازار احتمالاتی از حضور نرخ سکه در سطوح قیمتی کانال 19میلیون تومانی را مطرح می‌کردند. اما پس از سفر اعضای آژانس انرژی اتمی به کشور در روز یکشنبه برخی از فعالان بازار با در نظر گرفتن انتظارات مثبت از فشار خرید بازار کاستند و سبب ماندگاری نرخ فلز زرد در کانال 18 میلیون تومانی شدند. گفتنی است که روز گذشته از حجم حباب سکه امامی نیز کاسته شد و در محدوده یک میلیون و 800 هزار تومان محاسبه شد.

توقف سه‌روزه دلار بازار متشکل
روز گذشته نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی کشور حدود 33 تومان نسبت به نرخ روز پیشین کاهش یافت و به 36هزار و 239 تومان رسید. برخلاف رشد حدودا 5/ 8 درصدی نرخ دلار متشکل در 25 روز نخست آذر، نرخ ارز مذکور 3 روز است که در نیمه نخست کانال 36 هزار تومانی نوسان می‌کند. کارشناسان بر این باورند که عدم تداوم روند افزایشی دلار متشکل ناشی از عدم افزایش قیمت دلار در معاملات غیررسمی است. زیرا در غیر این صورت بازار‌ساز با هدف کاهش شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیررسمی مجددا اقدام به افزایش نرخ دلار رسمی می‌کرد.