اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8125 زمان: 27 آذر 1401 - 11:09

نوسان قیمتها در بازار سکه و ارز

روز گذشته نرخ سکه طلا در معاملات نقدی بازار تهران ۳ پله افزایش یافت و به نیمه دوم کانال ۱۸ میلیون تومانی رسید. این در حالی بود که قیمت این کالای سرمایه‌ای در معاملات فردایی عصر روز شنبه به سطوح قیمتی کانال ۱۹ میلیون تومانی کشش داشت.

برخلاف روند افزایشی نرخ سکه طلا در روز گذشته، دلار در معاملات بازار متشکل شنبه به روند افزایشی خود ادامه نداد و در پله‌های نخست کانال ۳۶هزار تومانی از حرکت ایستاد. با این حال به عقیده برخی از کارشناسان ارزی بازار تهران این توقف حرکت خیلی طول نخواهد کشید، چرا که در این صورت شکاف قیمتی میان نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی بازار افزایش یافته و افراد بیشتری اقدام به معاملات سوداگرانه در بازار ارز می‌کنند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل در پایان معاملات روز شنبه با حدود ۸۱تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رقم ۳۶ هزار و ۳۲۸ تومان رسید. نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در پایان روز شنبه با حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته به رقم ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

توقف روند افزایشی دلار متشکل
در هفته‌های اخیر نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی کشور افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. به صورتی که نرخ این شاخص ارزی از ابتدای آذر ماه تاکنون حدود ۵۶/ ۸ درصد رشد داشته است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز، این روند افزایشی با هدف کاهش شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار ارز تهران توسط نهاد بازار‌ساز رخ داده است. چرا که در صورت افزایش اختلاف میان نرخ دلار سهمیه‌ای و بازار آزاد، افراد بیشتری اقدام به اجاره کارت ملی و معاملات سوداگرانه می‌کنند. اما روز گذشته روند افزایشی نرخ دلار بازار متشکل متوقف شد.

قیمت هر برگ اسکناس دلار آمریکا در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۸۱ تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۳۶ هزار و ۳۲۸ تومان رسید. این در حالی است که به عقیده برخی از فعالان بازار، کاهش قیمت صورت گرفته در نرخ دلار بازار متشکل تداوم نخواهد یافت و بازار‌ساز مجددا اقدام به افزایش قیمت شاخص ارزی خواهد کرد. گفتنی است که بر اساس مشاهدات به عمل آمده از سامانه بازار متشکل، حجم معاملات دلاری صورت گرفته در روز گذشته نیز در رقمی معادل ۲۳ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار ثبت شد.

بازگشت سکه به روند افزایشی
روز گذشته نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران افزایشی بود. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم نرخ سکه طلا در پایان معاملات نقدی روز گذشته رشد ۳ پله‌ای را تجربه کرد و به رقم ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که نرخ این فلز گران‌بها در معاملات عصر روز گذشته از این هم پیش‌تر رفته و در معاملات فردایی در سطوح قیمتی میان ۲ کانال ۱۸ و ۱۹ میلیون تومانی معامله شد.