اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 7837 زمان: 12 آذر 1401 - 08:09

نوسانات هفتگی سکه

در روز‌های پایانی هفته گذشته و با افزایشی شدن بهای جهانی اونس طلا، نرخ سکه در بازار تهران دچار نوسانات افزایشی شد.

در روز‌های پایانی هفته گذشته و با افزایشی شدن بهای جهانی اونس طلا، نرخ سکه در بازار تهران دچار نوسانات افزایشی شد. این در حالی است که روند هفتگی این کالای سرمایه‌ای حاکی از تعدیل نرخ سکه پس از کاهش نرخ ارز در معاملات بازار آزاد در هفته گذشته است. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز پنج‌شنبه با حدود ۳۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که هر قطعه نیم و ربع سکه نیز در روز پنج‌شنبه به ترتیب در کانال‌های ۹ و ۶ میلیون تومانی معامله شد.

از سوی دیگر قیمت ارز در معاملات بازار متشکل کشور نیز در روز پنج‌شنبه دچار نوسانات افزایشی شد. در همین راستا نرخ هر برگ دلار رسمی در واپسین معاملات روز پنج‌شنبه ۱۰ آذر با حدود ۷۱۵تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۴ هزار و ۵۹۹ تومان رسید.

در هفته‌ای که گذشت نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران سه روند افزایشی- کاهشی-افزایشی را تجربه کرد. در روز نخست این هفته هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در سطوح انتهایی کانال ۱۶ میلیون تومانی یعنی رقم ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد. در روز یکشنبه قیمت این کالای سرمایه‌ای در راستای یک روند افزایشی برای نخستین‌بار وارد کانال تاریخی ۱۷ میلیون تومانی شد. پیشروی نرخ سکه در کانال ۱۷ میلیون تومانی تا روز دوشنبه ۷ آذر ماه و رقم ۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ادامه داشت، اما پس از کنترل نوسانات نرخ ارز توسط بانک مرکزی و افت قیمت دلار در معاملات آزاد، نرخ سکه مجددا به سمت کانال ۱۶ میلیون تومانی تغییر مسیر داد. به‌صورتی که در روز سه‌شنبه هفته گذشته در پله‌های آخر کانال ۱۶میلیون تومانی معامله شد.

دومین روند افزایشی سکه در هفته گذشته با آغاز نوسانات افزایشی نرخ طلای جهانی در روز پنج‌شنبه ۱۰ آذر شروع شد. پس از کاهش سرعت رشد نرخ بهره در آمریکا و افت شاخص دلار جهانی، تقاضا برای خرید فلز گران‌بها در معاملات جهانی افزایش یافت و در نتیجه قیمت هر اونس طلا پس از حدود ۴ ماه به کانال قیمتی هزار و ۸۰۰دلاری نزدیک شد. قیمت سکه طلا در بازار تهران نیز حاصل ضربی است از قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی و بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. در نتیجه با افزایش نرخ طلای جهانی قیمت سکه دچار افزایش قیمت شد و با حدود ۳۵۰ هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید.

گفتنی است که حباب سکه طلا که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را نشان می‌دهد نیز در روز پنج‌شنبه در کانال قیمتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی محاسبه شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از معاملات رسمی بازار تهران در آخر هفته گذشته نیز حاکی از افزایش نرخ دلار در بازار متشکل است. هر برگ دلار در این‌گونه از معاملات با حدود ۷۱۵ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز پیشین وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد و به رقم ۳۴ هزار و ۵۹۹ تومان رسید.