اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 7348 زمان: 18 آبان 1401 - 10:08

سکه به پیشواز انتشار اوراق بانک مرکزی رفت/ سه ابزار مهار نوسان ارز

 بانک مرکزی از ابزار‌های خود در راستای کنترل نوسانات بازار سکه و ارز رونمایی کرد؛ برخورد امنیتی با سوداگران ارزی، عرضه اوراق سلف موازی استاندارد سکه طلا و اجرای سیاست‌های تسهیلگرانه در فرآیند خرید ارز سهمیه‌ای را می‌توان ۳ ابزار نهاد بازارساز در راستای مهار نوسانات ارزی معرفی کرد.

 

این در حالی است که دلار روز گذشته به این ابزار‌ها واکنش معنی‌داری نداشت و در محدوده قیمتی کانال 36‌هزار تومانی به فعالیت خود ادامه داد. بر اساس مشاهدات به دست آمده از گفت‌وگوی فعالان ارزی در هسته مرکزی بازار ارز تهران مشاهده می‌شود که عمده افراد حاضر در بازار انتظارات افزایشی داشته و از تعداد فروشندگان بازار به میزان قابل‌توجهی کاسته شده است. در نهایت نیز هر برگ دلار غیر‌رسمی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 30 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 36‌هزار و 680 تومان رسید. اما برخلاف بی‌توجهی دلار به تلاش‌های بانک مرکزی، سکه به انتشار اوراق سلف واکنش نشان داد و کاهشی شد. در همین راستا نرخ هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود 4 پله کاهش به سطوح قیمتی اولیه کانال 16‌میلیون تومانی رسید.

دیروز  17 آبان روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود 150 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 36‌هزار و 800 تومان آغاز کرد. اما در ادامه معاملات روز سه‌شنبه این روند افزایشی شکسته شد و به سمت نرخ روز دوشنبه تغییر مسیر داد.

در نهایت قیمت هر برگ دلار غیر‌رسمی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 30تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 36‌هزار و 680 تومان رسید. پس از افزایش چشمگیر نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات روز‌های گذشته، بانک مرکزی واکنش‌های جدیدی را از خود به نمایش گذاشت. در نخستین واکنش، این نهاد بازارساز اقدام به تسهیل‌گری در راستای خرید ارز سهمیه‌ای کرد. تا پیش از این هر شخص جهت خرید ارز توافقی باید در صفوف طولانی مقابل صرافی‌های مجاز می‌ایستاد و با ارائه کارت ملی خود تا سقف 2‌هزار دلار به صورت سالانه اقدام به خرید ارز با قیمتی پایین‌تر از بازار آزاد می‌کرد. اما از روز‌های پیش سازمان بازار متشکل ارزی در اقدامی جدید از شعب برگزیده برخی بانک‌ها به عنوان محل خرید ارز توافقی خبر داد.

علاوه بر آن با ارائه سامانه هوشمند خرید ارز معضل ایستادن در صف خرید ارز را نیز برطرف ساخت. بازارساز در اقدام بعدی خود با کمک نهاد‌های قضایی تعداد 17 تن از سوداگران ارزی را دستگیر کرد تا از نوسان‌دهی این افراد به معاملات ارزی جلوگیری کند.

در همین راستا «ایسنا» به نقل از سردار رحیمی نوشت: پلیس با هماهنگی بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوطه برای برخورد با اخلالگران بازار ارز وارد شده و در برخورد با این اخلالگران طی سه مرحله طرح که در طول یک هفته گذشته به اجرا درآمده ۱۷ نفر از سوداگران بازار ارز، معاملات فردایی و… دستگیر شدند. رحیمی همچنین ارزش تقریبی ارز‌های ضبط شده را بالغ بر 18‌میلیارد تومان دانست. سومین اقدام نهاد‌های بازارساز در جهت کاهش تب و تاب بازار‌های ارز و طلا انتشار اوراق سلف سکه بود. در همین راستا از ساعت 15 روز گذشته عرضه اولیه اوراق سلف سکه صورت گرفت که در واکنش به این عرضه اولیه نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی حدود 370‌هزار تومان نسبت به نرخ روز دوشنبه کاهش یافت و به سطح قیمتی 16‌میلیون و 100‌هزار تومان رسید. در مجموع به نظر می‌رسد که تقاضا برای خرید دلار و سکه تا پایان هفته افزایشی باشد.