اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 7312 زمان: 16 آبان 1401 - 09:08

بازار سکه و ارز در روزی که گذشت

 پس از وضعیت هیجانی دلار در روز شنبه، روز یکشنبه نبرد دلاری در مرز کانال ۳۶هزار تومانی شکل گرفت. افزایش حجم تقاضا در معاملات روزهای اخیر بازار سبب ورود نرخ شاخص ارزی به کانال ۳۶هزار تومانی شده که این امر زیاد به مذاق نهادهای بازار‌ساز خوش نیامده است.

بانک مرکزی در نخستین واکنش خود به صف‌آرایی متقاضیان ارزی با تمام قوا خود به بازار وارد شد و از سیاست‌های ارزی جدید خود رونمایی کرد.

این سیاست‌ها در راستای تسهیل روند خرید ارز صورت گرفته که در آن برخی شعب منتخب بانک‌ها برای دریافت اسکناس‌های خارجی و ‌سازوکار جدید خرید ارز مشخص شده است. از سوی دیگر بانک مرکزی روز گذشته در مطلبی از عرضه سنگین ارز در معاملات نیمایی خبر داد که تنها برای یک‌سوم آن تقاضا وجود داشت. به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی بازار تهران مطالب ذکرشده نشانگر نبرد دلاری برای تصاحب یا عدم تصاحب سطوح قیمتی کانال 36هزار تومانی است. البته برخی معامله‌گران معتقد بودند که پس از تعطیلی بازار، قیمت فردایی رشد می‌کند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر رسمی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 330تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 35هزار و 920تومان رسید. با کاهشی شدن روند نرخ دلار غیر رسمی قیمت سکه طلا نیز افت 3 پله‌ای را تجربه کرد و به نیمه نخست کانال 16میلیون تومانی رسید.

روز گذشته نرخ شاخص ارزی در محدوده مرز 2کانال 35 و 36هزار تومانی به نوسان پرداخت. پس از افزایش قیمت کم‌سابقه نرخ دلار غیر رسمی در طول معاملات روز شنبه و رسیدن نرخ این ارز به سطوح قیمتی کانال 36هزار تومانی، با شروع معاملات بازار روز یکشنبه نمودار قیمت شاخص ارزی تغییر فاز داد و به زیر مرز 36هزار تومانی بازگشت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با 450تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 35هزار و 800تومان آغاز کرد. اما روند کاهشی تنها مختص به شروع بازار بود و در ادامه معاملات روز گذشته دست بالای خریداران مجددا به افزایشی شدن نرخ شاخص ارزی منجر شد. درصورتی‌که هر کانال قیمتی را به 10پله یکسان تقسیم کنیم فعالیت نرخ ارز مذکور در معاملات ظهر روز گذشته روی پله‌های نهم و دهم کانال 35هزار تومانی صورت پذیرفت. درنهایت نیز قیمت دلار در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با کاهش قیمت 330تومانی نسبت به نرخ روز شنبه در سطح قیمتی 35هزار و 920تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید.

افت 3پله‌ای نرخ سکه
نرخ سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با تبعیت از نرخ دلار دچار کاهش قیمت شد. هر قطعه از این فلز گرانبها در معاملات عصر روز گذشته با حدود 330هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 16میلیون و 350هزار تومان رسید. البته روند دیگر قطع‌های سکه طلا در روز یکشنبه افزایشی بوده و هر قطعه سکه نیم و ربع به ترتیب با 180 و 190هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم‌های 8میلیون و 830 و 5میلیون و 820هزار تومان معامله شدند.