اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 7278 زمان: 15 آبان 1401 - 10:08

تقاضا در بازار ارز

 روز شنبه دلار در روند افزایشی چشمگیری از کانال ۳۴هزار تومانی خارج شد، بلافاصله از کانال ۳۵هزار تومانی عبور کرد و در کانال ۳۶هزار تومانی مستقر شد. اما کارشناسان سیاسی و روابط بین‌الملل معتقدند بازار به پالس‌های مثبت داخلی بی‌اعتنایی می‌کند.

 

نرخ شاخص ارزی در معاملات نخستین روز کاری هفته مجددا تغییر کانال داد و به سطوح قیمتی کانال 36 هزار تومانی رسید. نکته قابل توجه اینکه در انتهای معاملات روز شنبه نرخ‌های فردایی پایین‌تر از نرخ نقدی قیمت خورد. به عقیده اکثریت کارشناسان ارزی عواملی چون «سیگنال‌های منفی مذاکراتی منتشر شده در روز‌های اخیر»، «انتظارات تورمی ناشی از نااطمینانی‌های موجود در فضای بازار» و «تبدیل سپرده‌های بلندمدت به سپرده‌های جاری» را می‌توان به عنوان محرک‌های افزایش نرخ دلار نام برد.

این در حالی است که یکی از فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عامل مهم در جهت تغییر روند افزایشی نرخ دلار و بازگشت شرایط بازار به حالت قبل را انتشار سیگنال‌های مثبت جدید در زمینه نشست هسته‌ای وین خواند. در این میان بانک مرکزی در روز‌های گذشته بسته حمایتی جدیدی را در راستای کنترل شرایط بازار سکه و ارز معرفی کرد که به عقیده برخی از تحلیل‌گران، بازار تاکنون پاسخ مناسبی به این بسته حمایتی نداده و همچنان در راستای افزایش نرخ حرکت می‌کند. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات بعدازظهر روز گذشته با حدود هزار و 400 تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 36 هزار و 250 تومان رسید. با افزایش چشمگیر نرخ شاخص ارزی در معاملات روز شنبه نرخ سکه طلا نیز دچار روند افزایشی شد و به پله هفتم کانال 16 میلیون تومانی رسید.

بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ شاخص ارزی در روز نخست کاری هفته، مشاهده می‌شود که اسکناس آمریکایی در طول معاملات شنبه افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است. در حالی که هر برگ دلار غیررسمی در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته فعالیت خود را در نیمه دوم کانال 34 هزار تومانی به پایان رسانده بود با شروع معاملات روز شنبه نرخ این ارز در سطوح قیمتی کانال 35 هزار تومانی قیمت خورد. در ادامه معاملات روز گذشته روند قیمت دلار شیب بیشتری به خود گرفت و طولی نکشید که مرز مقاومت 36 هزار تومانی نیز از دست رفت و نرخ دلار وارد سطوح قیمتی کانال بالاتر شد.

در نهایت نیز قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات روز گذشته با حدود هزار و 400 تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه 12 آبان به رقم 36 هزار و 250 تومان رسید. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که تعداد متقاضیان اسکناس‌های خارجی افزایش چشمگیری داشته است. مهم‌ترین عامل اصلی این شتاب‌گیری تقاضا افزایش سطح انتظارات تورمی در فضای معاملات روز‌های اخیر است.

سخنان جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر وجود شرایط بن‌بست در مذاکرات وین در روز‌های گذشته نیز توانست به‌شدت‌گرفتن انتظارات تورمی کمک کند. روز گذشته نرخ سکه طلا نیز در معاملات بازار تهران افزایش چشمگیری داشت. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 680 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه گذشته به رقم 16 میلیون و 680هزار تومان رسید.