اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 7271 زمان: 14 آبان 1401 - 17:08

پیش‌بینی کاهش حباب سکه با عرضه اوراق/ صف خرید سکه نداریم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تأکید براینکه عرضه اوارق گواهی سپرده سکه طلا می‌تواند باعث کاهش حباب سکه و ریزش قیمت‌ها شود، گفت: برخلاف نوسانات قبل، دیگر افزایش تقاضایی برای خرید سکه نداریم.

نادر بذرافشان درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری، اظهار داشت: افزایش 59 دلاری قیمت جهانی طلا و همچنین افزایش قیمت ارز در بازار داخلی باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده است.

او البته تأکید دارد که برعکس دفعات قبل که همزمان با نوسانات قیمتی، در بازار شاهد تشکیل صف خرید برای طلا و سکه بودیم، از هفته گذشته تا کنون تغییری در تقاضا در بازار سکه نداشتیم.

رئیس اتحادیه طلا با تأکید براینکه صفی برای خرید طلا و سکه نداریم، گفت: به طور حتم نظارت بانک مرکزی و عرضه اوراق گواهی سپرده طلا می تواند باعث کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه شود.

وی افزود: اگر میانگین قیمت اوارق گواهی سپرده طلا کمتر از بازار باشد می تواند مورد استقبال مردم قرار گیرد که در این صورت حباب سکه نیز تخلیه می شود.

بذرافشان ضمن اشاره به حباب 2 میلیون و 300 هزار تومانی سکه طرح جدید در بازار گفت: قیمت سکه طرح جدید هم اکنون در بازار 16 میلیون و 350 هزار تومان، سکه طرح قدیم 15 میلیون و 400 هزار تومان، نیم سکه 8 میلیون و 770 هزار تومان، ربع سکه 5 میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک گرمی 3 میلیون و 300 هزار تومان است. ضمن اینکه قیمت هر مثقال طلا 6 میلیون و 340 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 463 هزار تومان است.

به گزارش تسنیم، معمولاً نوسانات بازار ارز و طلا با یکدیگر پیوند خورده‌اند و مدیریت تقاضا باید به طور هم‌زمان در این بازار‌ها صورت بگیرد. به همین علت علی صالح‌آبادی پنجشنبه گذشته از دو تصمیم مهم بانک مرکزی در این زمینه رونمایی کرد. او اعلام کرد که از هفته جاری گواهی سپرده سکه طلا از طریق بورس عرضه می‌شود. این اوراق معاف از مالیات بوده و با سررسید شش‌ماهه، منتشر خواهد شد.

صالح‌آبادی همچنین توضیح داد: «تسویه اوراق سکه بهار آزادی، به قیمت روز و معاملات ثانویه آن در بورس امکان‌پذیر است؛ بنابراین این اوراق ابزار جدیدی است که می‌تواند متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار سکه را جذب و به تعادل بازار کمک کند».

رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد: باتوجه‌به حباب موجود و تقاضای فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی، مقرر شد طلای آب شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود. این موضوع تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود و البته توسط بخش خصوصی می‌تواند این کار انجام شود.

به اعتقاد صاحب‌نظران تصمیمات دوگانه سیاست‌گذار پولی ازیک‌طرف عرضه سکه را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر با ارائه گواهی سکه، تقاضا برای سکه فیزیکی را می‌کاهد که هر دو این موارد به مدیریت تقاضا و فروکش کردن تب تقاضا کمک خواهد کرد.

انتهای پیام