اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 7233 زمان: 11 آبان 1401 - 16:08

مراودات مالی ۲۰میلیارد دلاری ایران با ۴۴بانک جهان

بانک تسویه حساب‌‌های بین‌‌المللی از رشد ۳درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌‌ها و موسسات مالی ۴۴کشور خارجی در نیمه نخست ۲۰۲۲ خبر داد و کل مراودات مالی ایران با این بانک‌‌ها و موسسات را در این مدت نزدیک به ۲۰میلیارد دلار اعلام کرد.

بانک تسویه حساب‌‌های بین‌‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌‌ها و موسسات خارجی در پایان نیمه نخست۲۰۲۲ با رشد ۳درصدی معادل ۵۰۶میلیون دلار نسبت به پایان سال۲۰۲۱ مواجه شده است.

میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌‌ها و موسسات خارجی در پایان سال۲۰۲۱ افزون بر ۱۷میلیارد و ۵۵۸میلیون دلار اعلام شده بود که این رقم ۶ماه بعد یعنی در پایان ژوئن۲۰۲۲ به ۱۸میلیارد و ۶۴میلیون دلار افزایش یافته است. از کل سپرده‌های ۱۸میلیارد دلاری خارجی ایران در پایان ژوئن۲۰۲۲، بیش از ۹میلیارد و ۳۲۷میلیون دلار نزد بانک‌‌ها بوده است. همچنین ۶میلیارد و ۷۸۵میلیون دلار از این سپرده‌ها در قالب یورو و ۲۸۰میلیون دلار در قالب دلار نگهداری می‌‌شود. اختلاف میان سپرده‌ها و تعهدات ایران در برابر ۴۴بانک بررسی شده  که در این گزارش در پایان نیمه نخست۲۰۲۲ به ۱۶میلیارد و ۱۶۵میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، تعهدات ایران نسبت به این بانک‌‌ها در پایان ژوئن۲۰۲۲ با ۲۲۴میلیون دلار افزایش نسبت به پایان سال۲۰۲۱ مواجه شده است. تعهدات ایران نسبت به این بانک‌‌ها در پایان سال۲۰۲۱ بیش از یک‌میلیارد و ۶۷۵میلیون دلار بود که در پایان ژوئن۲۰۲۲ این رقم به یک‌میلیارد و ۸۹۹میلیون دلار رسیده است. از کل تعهدات یک‌میلیارد و ۸۹۹میلیون دلاری خارجی ایران، ۸۸۲میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران به بانک‌‌های خارجی بوده است. همچنین بیشتر این تعهدات یعنی یک‌میلیارد و ۵۶۱میلیون دلار به یورو بوده است. بر اساس این گزارش، حجم کل مراودات مالی ایران با بانک‌‌های ۴۴کشور خارجی در نیمه نخست۲۰۲۲ با رشد ۴درصدی نسبت به پایان۲۰۲۱ مواجه شده و به ۱۹میلیارد و ۹۶۳میلیون دلار رسیده است. این رقم در پایان سال۲۰۲۱ افزون بر ۱۹میلیارد و ۲۳۳میلیون دلار گزارش شده بود.