اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 7159 زمان: 10 آبان 1401 - 10:08

سکه با رشد ارز به کانال جدید حرکت کرد

با تغییر کانال شاخص ارزی در معاملات روز گذشته نرخ سکه طلا که خود حاصل‌ضرب قیمت دلار غیررسمی در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه است نیز افزایشی شد و در کانال 15 میلیون تومانی پیشروی کرد.

روز گذشته نرخ شاخص ارزی برای چهارمین بار از ابتدای سال جاری تا کنون وارد سطوح قیمتی کانال ۳۳ هزار تومانی شد. این در حالی است که بررسی‌ها حاکی از آن است که هر ۳ ورود دیگر نرخ این ارز به کانال مذکور در روز‌ها و ماه‌های گذشته بی‌نتیجه مانده و با تغییر روند به سمت کانال‌های پایین‌تر همراه بوده است. کارشناسان ارزی بازار تهران نیز در مواجهه با روند افزایشی روز دوشنبه ۲ دیدگاه متفاوت را بررسی کردند.

عده‌ای از این افراد با اشاره به تلاش‌های بانک مرکزی در جهت کنترل نرخ ارز در هفته‌های اخیر بر این باورند که با وجود انتظارات افزایشی در فضای معاملات بازار، روند افزایشی جدید نرخ دلار غیررسمی مجددا با مقاومت بازار‌ساز برخورد کرده و به سطوح قیمتی کانال پایین‌تر بازمی‌گردد. اما در آن سو به عقیده برخی دیگر از تحلیلگران در روز‌های اخیر سرمایه قابل توجهی از بازار سرمایه ایران خارج شده که مقصد احتمالی این دارایی‌ها بازار‌های ارز و طلا است در نتیجه با اضافه شدن حجم تقاضای جدید احتمال تثبیت حضور نرخ اسکناس آمریکایی در کانال 33 هزار تومانی یا حتی افزایش به سمت کانال‌های بالاتر وجود دارد. در نهایت قیمت هر برگ دلار آزاد در معاملات عصر روز گذشته با حدود 220 تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 33 هزار و 150 رسید.

دیروز دوشنبه 9 آبان روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود 70 تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 33 هزار تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات قیمت این ارز مجددا افزایشی شد و در ساعات پس از ظهر این روز در رقم 33هزار و 100 تومان معامله شد. در نهایت نیز قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 220 تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 33 هزار و 150 تومان به فعالیت خود پایان داد.

روند‌های افزایشی مشاهده شده از نرخ شاخص ارزی در روز‌های گذشته نشان می‌دهد که بانک مرکزی تمایلی به حضور قیمت ارز مذکور در سطوح قیمتی کانال 33 هزار تومانی را نداشته و با افزایش سطح حمایت خود از پول ملی از طریق تزریق ارز به معاملات رسمی مانع از این امر می‌شود. اما در روز‌های اخیر و با توجه به تحولات به وجود آمده در معاملات بازار سرمایه حجم چشمگیری از دارایی‌ها به بازار افزوده شده که نزدیک‌ترین مقصد آن معاملات سوداگرانه ارز و طلا است. در نتیجه انتظار می‌رود حجم تقاضای جدید معادلات بازار را برهم زده و سبب افزایش نرخ ارز شود. با این حال باید دید که واکنش بانک مرکزی به این افزایش تقاضای احتمالی چیست و آیا همچنان تمایلی به تداوم یافتن تزریق‌های خود به بازار ارز را دارد یا خیر.

سکه در پله سوم کانال 15
با تغییر کانال شاخص ارزی در معاملات روز گذشته نرخ سکه طلا که خود حاصل‌ضرب قیمت دلار غیررسمی در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه است نیز افزایشی شد و در کانال 15 میلیون تومانی پیشروی کرد. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با حدود 270 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 15 میلیون و 270هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب قیمتی این فلز گران‌بها نیز روز گذشته در محدوده کانال قیمتی یک میلیون و 600هزار تومانی محاسبه شد.