اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 7078 زمان: 7 آبان 1401 - 09:08

نوسان قیمت شاخص ارزی

 در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران برای سومین بار از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ به سمت سطوح قیمتی کانال ۳۳ هزار تومان به حرکت درآمد.

این در حالی است که در روز‌های گذشته نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات توافقی بازار تهران از کریدور ۳۱ هزار و ۳۰۰ تا ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومانی خود خارج نشده و آرامش نسبی در فضای این‌گونه از معاملات برقرار است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی بازار تهران اظهارنظر نخست‌وزیر جدید بریتانیا پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین می‌تواند عامل مهمی در جهت افزایش نرخ دلار غیررسمی باشد. ریشی سوناک، در تازه‌ترین سخنان خود در زمینه نشست هسته‌ای برجام از تلاش خود برای از بین رفتن این گفت‌وگو‌ها سخن گفت. در همین راستا و با افزایش سطح انتظارات تورمی در فضای بازار قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه 5 آبان با حدود 200 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 32 هزار و 990 تومان رسید. روند افزایشی نرخ دلار در نرخ سکه طلا نیز تاثیر گذاشت و قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات روز پنج‌شنبه در پله نخست کانال 15میلیون تومانی معامله شد.

روند نرخ شاخص ارزی در معاملات پنج‌شنبه هفته گذشته افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات پنج‌شنبه خود را با حدود 110 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 32 هزار و 900 تومان آغاز کرد. این در حالی است که گزارش‌های به عمل آمده از فضای بازار در این روز حاکی از آن است که از همان معاملات صبحگاهی، نرخ‌دهی جهت فروش اسکناس آمریکایی در سطوح قیمتی مرز 2 کانال 32 و 33 هزار تومانی صورت می‌گرفت.

ارقام پیشنهادی در برخی معاملات حتی به سطوح قیمتی کانال 33 هزار تومانی نیز رسید، اما در نهایت قیمت این ارز با حدود 200تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در سطح قیمتی 32 هزار و 990 تومان قرار گرفت. پیش‌تر نیز در تاریخ‌های 10 تا 13 و 24 مهر فعالان ارزی بازار ارز تهران شاهد حضور نرخ اسکناس آمریکایی در کانال تاریخی بودند که هر دو حضور پیشین نرخ این ارز در کانال 33 هزار تومانی پس از مدتی کوتاه بی‌نتیجه ماند و قیمت دلار مجددا به سطوح قیمتی نیمه دوم کانال 32 بازگشت.

گفتنی است که قله تاریخی ارز مورد بحث نیز در روز 11 مهر ماه و در رقم 33 هزار و 320 تومان ثبت شده است. تحلیلگران سیاسی- اقتصادی بازار ایران عوامل گوناگونی را در راستای توجیه تمایل دلار به حضور در کانال 33 هزار تومانی معرفی می‌کنند که یکی از این عوامل کم رنگ شدن سیگنال‌های مثبت در زمینه قرارداد هسته‌ای برجام بوده است. با این حال در طرف مقابل بانک مرکزی با افزایش حجم تزریقات خود به معاملات بازار، در مقابل اخبار منفی برجامی ایستادگی کرده و از افزایش هیجانی و چشمگیر نرخ دلار جلوگیری کرده است. این‌بار نیز برخی از کارشناسان سخنان ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید انگلستان، در رابطه با نشست‌های برجامی را عامل اصلی تحرکات افزایشی دلار می‌دانند.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ ارز در بازار‌های موازی مانند معاملات توافقی و بازار متشکل نوسان قابل توجهی نداشته است. که این امر می‌تواند دلالت بر تداوم تقویت بازار توسط نهاد بازار‌ساز داشته باشد. حالا باید دید در نخستین روز کاری هفته جدید سفر دلار به کانال 33 مانند دیگر تحرکات افزایشی این ارز در پاییز بی‌نتیجه خواهد ماند یا این‌بار بازار‌ساز دست از مقاومت خود خواهد کشید.