اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 6511 زمان: 28 شهریور 1401 - 09:06

استراحت سکه در نیمه کانال ۱۴ / برخورد ارز با سرعت‌گیر

روند افزایش نرخ شاخص ارزی در نخستین روز کاری هفته کند شد.

پس از کاهش حجم انتظارات سیاسی مثبت در فضای روز‌های اخیر بازار ارز تهران قیمت ارز در معاملات غیررسمی دچار روند افزایشی قابل توجهی شد. بر همین اساس نرخ هر برگ اسکناس دلار از روز‌های میانی شهریور ماه با خروج از کریدور قیمتی کانال ۲۹ هزار تومانی به سرعت کانال ۳۰ را پشت سر گذاشت و وارد سطوح قیمتی کانال ۳۱ هزار تومانی شد.

این در حالی بود که روند حرکت این ارز در کانال جدید نیز همچنان پر سرعت تلقی شده و از روز سه‌شنبه 22 شهریور ماه (روز ورود نرخ دلار به کانال 31 هزار تومانی) تا روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت این ارز به پله‌های میانی نیمه دوم کانال 31 رسید. در همین راستا فعالان بازار در ساعات پایانی روز شنبه و در شرایط تعطیلی بازار پله‌های انتهایی کانال 31 را هدف گرفته بودند و از ارقامی در بازه 31 هزار و 800 تا 31 هزار و 900 تومان سخن می‌گفتند که با شروع بازار در روز یکشنبه از سرعت این روند کاسته شد و نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی با حدود 70 تومان افزایش در سطح قیمتی 31 هزار و 690 تومان معامله شد.

دیروز یکشنبه 27 شهریور ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود 30 تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم 31 هزار و 650 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود قیمت این ارز مجددا افزایش یافت و به رقم 31 هزار و 690 تومان رسید و در همین رقم به فعالیت خود پایان داد. بسیاری از فعالان ارزی افت سرعت روند افزایشی دلار برخلاف افزایش چشمگیر ارقام فردایی را ناشی از کاهش هیجانات مذاکراتی بازار ارز می‌دانند.

همچنین این فعالان ضمن اشاره به روند قیمت ارز پس از دوره‌های حساس سیاسی در سال‌های گذشته بر این باورند که هر دو سوی انتظارات موجود در بازار پتانسیل ایجاد نوسانات محدودی در نرخ ارز دارند. همان‌طور که با انتشار اخبار مثبت نسبت به آینده مناسبات سیاسی نرخ ارز در مسیر کاهشی جدیدی قرار می‌گیرد و ممکن است حتی تا چند کانال افت قیمت داشته باشد، اما پس از مدتی نظام بازار مجددا سبب تعدیل و افزایش نرخ ارز شده و قیمت به سطح تعادلی خود باز می‌گردد؛ در روند‌های افزایشی نیز فرآیند به همین صورت است و پس از کاهش تب و تاب هیجانات منفی از سرعت افزایش نرخ ارز کاسته شده و کریدور قیمتی جدید شکل خواهد گرفت.

به عقیده این افراد بازه قیمتی 31 هزار و 500 تا 32 هزار و 500تومانی، در صورت عدم انتشار خبر جریان‌ساز جدید پتانسیل لازم جهت تبدیل شدن به بازه نوسانی جدید دلار را دارد. روز گذشته بر خلاف افزایش قیمت اندک دلار غیر‌رسمی، نرخ سکه طلا در نیمه کانال 14 میلیون تومانی به فعالیت خود ادامه داد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با حدود 10 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته در رقم 14 میلیون و 480هزار تومان ثبت شد.