اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 6433 زمان: 27 شهریور 1401 - 09:06

سکه در نیمه کانال ۱۴ به استراحت پرداخت/ آخر هفته افزایشی بازار دلار

 در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی مجددا در کانال قیمتی ۳۱هزار تومانی پیشروی کرد. این در حالی است که احتمال می‌رود پس از فرو نشست هیجانات مذاکراتی بازار در روز‌های آینده سطوح قیمتی این کانال کریدور جدید نوسان قیمت دلار غیررسمی باشد.

در این میان به عقیده تحلیلگران بازار ارز تهران افزایش چشمگیر نرخ شاخص ارزی در روز‌های گذشته ناشی از کمرنگ شدن انتظارات مثبت نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین بوده است. روز گذشته نیز لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از تداوم بدبینی دولت‌های غربی نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت و افزود: واشنگتن به فشارهایش علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات غیر‌رسمی روز پنج‌شنبه 24شهریور ماه با حدود 370 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 31هزار و 620 تومان رسید. اما روز پنج‌شنبه در بازار فلزات گران‌بها جو نسبتا با ثباتی حکم‌فرما بود و برخلاف افزایش نرخ ارز قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید با کاهش قیمت اندک 20 هزار تومانی نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 14 میلیون و 490 هزار تومان رسید.

روند نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی روز پنج‌شنبه 24 شهریور ماه افزایشی بود. هر واحد اسکناس دلار آزاد در نخستین معاملات این روز با حدود 350تومان افزایش نسبت به نرخ چهارشنبه در رقم 31 هزار و 600تومان فعالیت خود را آغاز کرد. این در حالی بود که از همان ساعات پایانی روز چهارشنبه و با بررسی روند معاملات فردایی این ارز انتظار می‌رفت بازار روز پنج‌شنبه افزایشی شروع به کار کند.

در ادامه معاملات این روز نوسان قیمت دلار همچنان روی پله‌های ششم و هفتم کانال 31هزار تومانی صورت گرفت و در نهایت روی سطح قیمتی 31هزار و 620 تومانی و با اختلاف قیمت 370تومانی نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه، پرونده فعالیت دلار روز پنج‌شنبه بسته شد. بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده از روند دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران نیز مشاهده می‌شود که نرخ هر واحد اسکناس اروپایی یورو در معاملات روز پنج‌شنبه با 3 پله افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 31هزار و 510تومان رسید.

کارشناسان اقتصادی با بررسی روند بازار‌ها پس از دوره‌های مذاکراتی بر این باورند که نوسانات برجامی بازار تهران رو به پایان است و کریدور قیمتی 31 هزار تومانی محتمل‌ترین بازه نوسان نرخ دلار غیر‌رسمی در روز‌های پیش‌رو است. از دیگر نکات جالب توجه بازار‌ها در روز‌های پایانی هفته گذشته می‌توان به عدم سرایت روند افزایشی بازار ارز به معاملات سکه اشاره کرد.

در حالی که روند قیمت‌ها در معاملات بازار آزاد ارز افزایشی بود نرخ هر قطعه سکه طلا طرح جدید با حدود 20هزار تومان کاهش به رقم 14میلیون و 490 هزار تومان رسید. تحلیل‌گران کاهش حجم معاملات سکه پیش از تعطیلات روز اربعین را عامل ثبات نسبی بازار سکه در روز پنج‌شنبه می‌دانند.