اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 6283 زمان: 15 شهریور 1401 - 15:06

کلید قفل کمبود پلاتین پیدا شد!

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین (WPIC) روز دوشنبه (۵ سپتامبر) اعلام کرد که محموله‌های بیشتر از حد انتظار پلاتین به چین در نیمه اول سال باعث کمبود در سایر نقاط شد زیرا عرضه ناشی از معادن و بازیافت کاهش یافت.

ترور ریموند، رئیس تحقیقات شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: چین در ۶ ماه اول سال ۱.۴۴ میلیون اونس پلاتین وارد کرده است اما ۶۴۵ هزار اونس از آن را نمی‌توان از نظر نحوه استفاده از آن ردیابی کرد که بخشی از آن به دلیل محدودیت‌های سفر در این کشور است.

او گفت که چین ممکن است استفاده از پلاتین خود را در مبدل‌های کاتالیزوری وسایل نقلیه سنگین به دلیل استانداردهای آلایندگی شدیدتر افزایش دهد. حدود ۴۰ درصد پلاتین در اگزوز خودروها برای حذف آلاینده‌های مضر استفاده می‌شود. همچنین در جواهرسازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود که عرضه کل در سال جاری ۸ درصد کاهش یابد، در حالی که عرضه معدن در سه ماهه دوم ۴ درصد کاهش یافته است. در این گزارش آمده است که تولید بیشتر روسیه با کاهش در سایر نقاط جبران شد.

بر اساس این گزارش، نگرانی از رکود جهانی و افزایش نرخ‌های بهره، تقاضای سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد که دارایی‌های صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) در سه ماهه ۸۹ هزار اونس کاهش یابد.

به نقل از رویترز، داده‌های منتشر شده منجر به مازاد پلاتین ۳۴۹ هزار اونس در سه ماهه دوم و مازاد مورد انتظار کل سال ۹۷۴ هزار اونس شد.

انتهای پیام