اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 6269 زمان: 15 شهریور 1401 - 09:06

سکه به کانال ۱۳ بازگشت/ مانور دلاری بازارساز

به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی چشم‌انداز بلندمدت بخش قابل توجهی از فعالان بازار نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای همچنان مثبت است و در نتیجه نرخ ارز پتانسیل جهش‌های افزایشی را ندارد.

روز گذشته روند افزایشی جدید نرخ آزاد ارز متوقف شد. شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که بازار‌ساز دست بالاتر معاملات را از آن خود کرده و در حال تزریق ارز به بازار است. البته این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی چشم‌انداز بلندمدت بخش قابل توجهی از فعالان بازار نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای همچنان مثبت است و در نتیجه نرخ ارز پتانسیل جهش‌های افزایشی را ندارد.

همچنین این افراد بر این باورند که در شرایط کوتاه مدت نیز رنج قیمت کانال 29 هزار تومانی بازه محبوب سیاستگذار ارزی برای شاخص ارزی بوده و این نهاد بازار‌ساز تمایلی به خروج نرخ دلار از کانال مذکور ندارد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 380تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 29 هزار و 770 تومان رسید. روز گذشته در معاملات بازار سکه نیز نوسانات کاهشی مشاهده شد و نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با خروج از کانال 14 میلیون تومانی روی پله نهم کانال 13 ایستاد.

دیروز دوشنبه 14 شهریور ماه روند قیمت دلار در معاملات بازار ارز تهران کاهشی بود. پس از افزایش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ ارز طی روز‌های ابتدایی هفته جاری و عبور نرخ دلار غیررسمی از سقف مقاومت 30هزار تومانی در روز یکشنبه، دیروز قیمت ارز مجددا دچار کاهش شد و نرخ دلار به کانال 29 هزار تومانی بازگشت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات خود در صبح روز گذشته را با حدود 250تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 29هزار و 900 تومان آغاز کرد. با نزدیک شدن به ظهر روز گذشته قیمت این ارز مجددا دچار نوسانات کاهشی شد.

در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10پله یکسان تقسیم کنیم، عمده فعالیت نرخ دلار در معاملات بعدازظهر روز دوشنبه روی پله‌های هشتم و نهم کانال 29 هزار تومانی صورت پذیرفت و در نهایت با حدود 380تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 29هزار و 770 تومان رسید. این در حالی است که ارقام ارائه شده در معاملات فردایی دلار در عصر روز گذشته مجددا افزایشی شد و به سطوح قیمتی مرز 2کانال 29 و 30هزار تومانی بازگشت. به عقیده بسیاری از فعالان بازار تهران روند کاهشی روز دوشنبه واکنش نهاد‌های بازار‌ساز به شکسته شدن سقف مقاومت 30 هزار تومانی بوده است.

این افراد معتقدند که سطوح قیمتی کانال 29 هزار تومانی رنج مورد علاقه سیاستگذار ارزی برای نرخ دلار در روز‌های حال حاضر است و این نهاد تمایل دارد با استفاده از ابزار قدرت خود مانع از خروج قیمت این ارز از کانال مذکور شود. البته این در حالی است که بر اساس مشاهدات به عمل آمده از فضای بازار ارز تهران در روز‌های اخیر می‌توان گفت که تقاضای چشمگیری برای خرید ارز در معاملات غیر‌رسمی وجود ندارد و بخشی از عدم کشش نرخ ارز برای افزایش قیمت نیز به سبب همین کاهش حجم تقاضا به وجود آمده است.