اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 6134 زمان: 9 شهریور 1401 - 10:06

ثبات نسبی در بازار سکه و ارز

با بررسی روند قیمت شاخص ارزی در معاملات نقدی و فردایی بازار ارز تهران مشاهده می‌شود که برخلاف تلاش‌های فعالان افزایشی بازار جهت بالا بردن نرخ ارز در معاملات فردایی، ارقام نقدی در بازار واکنش قابل توجهی از خود به نمایش نگذاشته و در یک بازه محدود و مشخص نوسان می‌کنند.

در همین راستا برخی از کارشناسان ارزی بر این باورند که ارقام فردایی دلار ارزش و اعتبار سابق خود را نداشته و از تاثیر این ارقام در تعیین روند نرخ‌های نقدی کاسته شده است. همچنین این افراد دستگیری و اعمال فشار بر فعالان فردایی، بی‌خبری بازار از آینده مذاکرات هسته‌ای وین و دو‌دستگی انتظارات در فضای بازار ارز را از جمله عوامل مهم عدم همراهی نرخ نقدی دلار با ارقام فردایی می‌دانند.

در نهایت قیمت هر برگ دلار غیر‌رسمی در معاملات نقدی روز گذشته با حدود 170 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 29 هزار و 700 تومان رسید و برای چهاردهمین روز متوالی در کانال قیمتی 29 هزار تومانی باقی ماند.

دیروز سه‌شنبه 8 شهریور ماه روند نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود 20 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 29 هزار و 550 تومان آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات بازار روز سه‌شنبه نرخ ارز مذکور در روندی افزایشی به پله هفتم کانال 29 وارد شد و در نهایت در رقم 29 هزار و 700 تومان به فعالیت خود پایان داد.

با بررسی روند نرخ دلار در معاملات فردایی بازار تهران در روز‌های اخیر، تلاش‌های معامله‌گران افزایشی در جهت بالا بردن قیمت دلار را می‌توان مشاهده کرد. اما در این میان با وجود تلاش‌های مذکور نرخ دلار در معاملات نقدی واکنشی از خود نشان نداده و در محدوده قیمتی کانال 29 هزار تومانی نوسان می‌کند. از اوایل تابستان سال جاری و با افزایش سطح اقدامات بازدارنده نسبت به معامله‌گران فردایی دلار، امنیت این‌گونه از معاملات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در همین راستا بخشی از اعتبار ارقام فردایی از بین رفت.

از سوی دیگر عدم انتشار اخبار جریان‌ساز حول محور نشست‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در روز‌های گذشته سبب شده نرخ ارز پتانسیل افزایش نداشته باشد و به همین دلیل ارقام نقدی بازار با روند‌های افزایشی معاملات فردایی همراهی نمی‌کنند.

در آخر بسیاری از کارشناسان ارزی بر این باورند که با انتشار اخبار ضد و نقیض در روز‌های گذشته فضای انتظارات بازار ارز تهران نیز دچار دودستگی شده است. همچنین کارشناسان بر این باورند که تقابل انتظارات مثبت و منفی بازار تهران به نفع نهاد بازار‌ساز است، چرا که در این شرایط زور‌آزمایی دو نیروی کاهشی و افزایشی بازار سبب ماندگاری نرخ دلار در کانال 29 هزار تومانی خواهد شد و بازار‌ساز نیازی به افزایش حجم تزریق در جهت ایجاد ثبات در فضای معاملات بازار ندارد.

روز گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز با حدود 20 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 13 میلیون و 660 هزار تومان رسید.