اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 6100 زمان: 7 شهریور 1401 - 17:06

وزیر اقتصاد: از نیمه دوم سال همه واریزی‌های فعالان اقتصادی شفاف می‌شود

وزیر اقتصاد گفت: از نیمه دوم سال همه واریزی‌های فعالان اقتصادی شفاف می‌شود.

احسان خاندوزی با بیان اینکه از نیمه دوم سال همه واریزی‌های فعالان اقتصادی شفاف می‌شود، یادآور شد: بر این اساس هیچ تأثیری ندارد که واریزی به حساب‌های فعالان اقتصادی از طریق دستگاه پوز باشد یا از طریق چک یا ساتنا، پایا و یا هر روش دیگری، با همکاری بانک مرکزی واریزی‌ها شفاف شده و اگر اثبات شود که گردش مالی برحسب فعالیت اقتصادی بوده مالیات آن اخذ خواهد شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مایل بودیم که تصویب و اجرای قانون مالیات بر سوداگری در همین دولت اتفاق می‌افتاد، اظهار کرد: عقب افتادن تصویب این قانون برای خود ما نوعی خسارت محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اعلام این خبر که از نیمه دوم امسال هیچ تأثیری ندارد که واریزی به حساب‌های فعالان اقتصادی از طریق دستگاه پوز باشد یا از طریق چک یا ساتنا، پایا و یا هر روش دیگری، تأکید کرد: از نیمه دوم امسال تمام واریزی فعالان اقتصادی که وارد حساب کاری یا حساب شخصی و خانوادگی می‌شود با همکاری بانک مرکزی شفاف خواهد شد، لذا دیگر شکل واریزی مهم نیست و اگر اثبات شود که گردش مالی برحسب فعالیت اقتصادی بوده مالیات آن اخذ خواهد شد لذا دیگر برخی از افراد نمی‌توانند به بهانه اخذ مالیات از دستگاه پوز استفاده نکنند.

وزیر اقتصاد همچنین تصریح کرد: بر این اساس حساب فعالان اقتصادی  کاملا شفاف می‌شود و براساس حساب‌های تجاری مالیات اخذ خواهد شد، البته حساب‌های حقوقی و غیرتجاری که کاسبی با آن انجام نمی‌شود شامل این موضوع نمی‌شود.

خاندوزی در ادامه یادآور شد: در این دولت می‌خواهیم به سمتی برویم که نیاز مردم به مراجعه برای مالیات به حداقل برسد یعنی مواجهه حضوری مؤدی و ممیز و چانه‌زنی‌های فردی که در آن عدم شفافیت، ابهام و امکان سوءاستفاده وجود دارد به حداقل برسد، به نوعی که در پایان کار دولت بگوئیم دیگر لازم نیست که فعالان اقتصادی در ادارات کل استان‌ها به سازمان مالیاتی مراجعه کنند.

وی در زمینه مالیات بر عائدی سرمایه نیز توضیح داد: در این حوزه اولویت این است که از سوداگری در اقتصاد مالیات بگیریم، ما در کشور با اکثریت 89 ، 90 درصدی روبرو هستیم که اگر هم کسب درآمد می‌کنند از طرق روشن و متعارف است، مشکل نظام مالیاتی ما این است که آنقدری که باید بر آن اقلیت با گردش‌های بالا که کار تولیدی هم نمی‌کنند تمرکز نمی‌کند، البته که هدف از این لایحه مردم عادی، کارمند و بازنشسته نیستند، اگر مالیات بر سوداگری مصوب شود حتما انواع درآمدهای این گروه مشمول آن می‌شود، اما جای آن قانون بودجه نیست بلکه قرار گرفتن در قانون دائم است تا همیشگی باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه ثبات نداشتن در تصمیمات مشکل تولیدکنندگان را افزایش داده و ریسک تولید را زیاد می‌کند، یادآور شد: برای تولیدکننده آزاردهنده است که تصمیمات دائمی نبوده و قانون‌ها به ویژه قانون‌های مالیاتی مرتبا تغییر کند. البته د‌هه‌هاست که این رویه وجود داشته و ما الان در مسیر تغییر هستیم و تحولات آغاز شده گرچه هنوز به سرانجام نرسیده، دولت اراده تغییر را اعمال و قوانین را مصوب و ابلاغ کرده، اما به هر حال حتما در گوشه و کنار این اقتصاد بزرگ حتما فعالان اقتصادی هستند که هنوز کار خودشان را می‌کنند.

خاندوزی در پایان در خصوص تغییر قوانینی که باعث ضربه خوردن تولیدکنندگان می‌شود نیز عنوان کرد: تدبیر ما این بوده که یک‌باره نگوئیم صادرات فلان کالا ممنوع است، برنامه ما این است که از ابزارهای خود بازار استفاده کنیم و قرارداد مردم را بر هم نزنیم و برای صادرکننده احترام قائل شویم، بگوئیم شما صادراتت را انجام بده و مثلا یک درصد کمی در حد یک تا دو درصد عوارض بده، در دنیا نیز به جای اینکه به یک‌باره صادرات را ممنوع کرده و فعال اقتصادی را غافلگیر کنند با این متغیرها بازی می‌کنند. البته گاهی شرایط خاص می‌شود مثل همین جنگ اوکراین که در آن زمان همه کشورها اقدامات ویژه اقتصادی در نظر گرفتند و سیاستگذاری‌های ما هم در این راستا بود، البته این شرایط باید برای مواقع خاص انجام شود نه برای همیشه.

 

انتهای پیام