اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 5900 زمان: 2 شهریور 1401 - 10:06

ترمز شاخص ارزی در مسیر رشد

نرخ شاخص ارزی به پله‌های ابتدایی کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت. پس از افزایش قیمت چشمگیر دلار غیر‌رسمی در معاملات دوشنبه هفته جاری، روز گذشته روند افزایشی نرخ دلار متوقف شد.

به عقیده بسیاری از فعالان ارزی عامل اصلی عدم موفقیت دلار در جهت عبور از مرز مقاومت ۳۰ هزار تومانی انتشار مجدد اخبار مثبت حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسوول هماهنگ‌کننده نشست‌های برجام، از موافقت طرفین اروپایی با پاسخ ایران به متن پیش‌نویس جدید قرارداد احتمالی سخن گفت. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز شامگاه روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی گفت: ما جواب واضحی از ایران دریافت کردیم. مذاکرات دیگر رفت‌وبرگشتی نخواهد بود و پیش‌نویس اتحادیه اروپا، متن نهایی است. بورل همچنین افزود: توافق اکنون نزدیک‌تر از دو هفته قبل است.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات عصر روز سه‌شنبه با حدود 400 تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 29 هزار و 250 تومان رسید.

دیروز سه‌شنبه یکم شهریور ماه روند افزایشی نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات بازار تهران متوقف شد. با انتشار اخبار نگران‌کننده نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای برجام در روز‌های یکشنبه و دوشنبه قیمت اسکناس آمریکایی از سطوح قیمتی ابتدای کانال 28 هزار تومانی به سمت مرز مقاومت 30 هزار تومانی حرکت کرد. اما در روز میانی هفته و با انتشار اخبار امیدوار‌کننده ترمز روند افزایشی دلار کشیده شد و نرخ این ارز در سطوح قیمتی کانال 29هزار تومانی به نوسان پرداخت.

دلاردر معاملات ابتدایی روز گذشته با حدود 250 تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 29 هزار و 400 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات بازار ارز در روز گذشته قیمت دلار مجددا دچار کاهش شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم، قیمت دلار در معاملات عصر روز گذشته روی پله‌های دوم و سوم کانال قیمتی 29هزار تومانی ایستاد. این در حالی است که روز گذشته ارقام ارائه شده در معاملات فردایی دلار در محدوده قیمتی 29 هزار و 50 تا 29 هزار و 150 تومان نوسان می‌کرد.

به عقیده بسیاری از فعالان ارزی سخنان دو مقام مسوول غربی مهم‌ترین عامل در جهت شکست روند افزایشی دلار در روز سه‌شنبه بود. روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از جوزپ بورل، مسوول هماهنگ‌کننده نشست‌های برجام، گزارشی منتشر کرد که در آن از موافقت طرفین اروپایی با پاسخ ایران به متن پیش‌نویس جدید سخن گفته شد. بورل گفت: اکثر کشور‌ها موافق هستند، اما من هنوز پاسخی از آمریکا ندارم و انتظار دارم این هفته دریافت کنم.

ایران چند تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا درخواست کرده است که البته علنی اعلام نشد، اما نتیجه ۱۶ ماه مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران با اتحادیه اروپا است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ضمن اشاره به پاسخ واضح ایران به متن پیش‌نویس اروپایی از رایزنی دولت این کشور در جهت پاسخگویی به متن ایران در نخستین فرصت ممکن سخن گفت.