اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 5868 زمان: 1 شهریور 1401 - 08:06
دمای منفی دو بازار در تابستان

طلا و سکه در مردادماه بازده کاهشی ثبت کردند

 دلار در مردادماه بالا و پایین‌‌های بسیاری را تجربه کرد. اخبار ضد و نقیض از مذاکرات برجام به‌شدت این اسکناس سبز را تحت تاثیر قرار داد و معامله‌‌گران را دچار سردرگمی کرد.

اوایل ماه با گسترش شایعات شکست مذاکرات احیای برجام دلار بازار آزاد وارد کانال ۳۲هزار تومانی شد و در انتهای ماه، با پخش شایعات مربوط به احیای توافق، دلار کاهش داشته و به کانال ۲۸هزار تومانی کشیده شد. بازار طلا و سکه نیز بی‌‌تاثیر ازاخبار مذاکرات نبود و بالا و پایین زیادی را تجربه کرد. در نهایت سکه و دلار، هردو ماه را منفی پشت سر گذاشتند. دلار از ابتدای مرداد تا انتهای آن، بازده منفی ۴۷/ ۶درصد و سکه نیز بازده منفی ۰۸/ ۶درصدی را ثبت کرد. این بازده منفی در بازار دلار از بهمن۱۴۰۰ و در بازار سکه از دی ماه۱۴۰۰ تاکنون بی‌‌سابقه بوده است.

فراز و نشیب دلار
دلار کار خود را در ماه گذشته با قیمت 32080تومان آغاز کرد. در آن زمان گسترش اخبار ضد و نقیض درخصوص شکست مذاکرات برجامی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار موجب شده بود که قیمت این اسکناس آمریکایی تاآن کانال افزایش یابد. اما با کاهش فشار روانی اخبار منفی در این خصوص روند نزولی قیمت دلار از همان اوایل مردادماه آغاز شد. هرچند که معامله‌‌گران صعودی تلاش کردند تا در ماه جاری قیمت دلار را در کانال 32هزار تومان تثبیت کنند، اما فشار اخبار مثبت که در روزهای بعد منتشر شد موجب شد که دلار به کلی از محدوده 30هزار تومان عقب‌نشینی کند و وارد محدوده 20هزار تومانی شود.

عقب‌نشینی دلار نهایتا به این منجر شد که این اسکناس سبز کف قیمتی 28400 را در سی‌‌امین روز مردادماه ثبت کند. همچنین روز گذشته جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اروپا اذعان کرد که پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا معقول بوده است. به این ترتیب می‌‌توان گفت که سیاستمداران مذاکره‌کننده یک قدم دیگر به توافق نهایی نزدیک شده‌اند و به‌‌نظر آینده روشنی در انتظار مذاکرات است. هرچند که ادامه روند قیمت دلار به توان معامله‌‌گران صعودی در حمایت از قیمت در کانال 28هزار تومان بستگی خواهد داشت که البته با توجه به اخبار مثبت، ‌‌به نظر نمی‌‌رسد که بتوانند چندان مقاومت کنند. به هرحال با توجه به تمام اخبار، ‌‌دلار در انتهای ماه در کانال 29هزار تومانی به کار خود پایان داد.

طلایی که از جذابیت افتاد
هجوم اخبار مثبت درخصوص مذاکرات موجب شد که میل به نگهداری ریال افزایش یابد و در پی همین موضوع، بازار طلا و سکه هم شاهد هجوم فروشندگان و کاهش قیمت بود. سکه تمام تلاش خود را تا دهم مرداد ماه انجام داد تا از سد 15میلیون تومان عبور کند؛ اما با نزولی شدن روند طلای جهانی و دلار بازار آزاد، سکه نیز تاب نیاورد و حتی به کانال 13میلیون تومانی نیز وارد شد. بیشترین قیمت سکه در مردادماه همان روز اول با رقم 14میلیون و 990هزار تومان بوده و کف آن نیز بیست‌وهشتم ماه با قیمت 13میلیون و 36 هزارتومان بود.