اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 5752 زمان: 30 مرداد 1401 - 08:05

تداوم افت بهای جهانی طلا

قیمت طلا و نقره دوباره کاهش یافت و در اوایل معاملات روز گذشته آمریکا به پایین‌ترین حد خود در سه هفته اخیر رسید. قوی‌تر شدن شاخص دلار آمریکا که در جولای به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته بازگشته است، علاقه خرید در بازارهای فلزات گرانبها را در این هفته از بین می‌برد.

طلا طولانی‌ترین روند کاهشی خود را از ماه جولای به خود اختصاص داد و در هفته نزدیک به ۳ درصد کاهش یافت. بهای هر اونس طلا در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار به ۱۷۴۷ دلار و ۶۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آتی آمریکا نیز به ۱۷۴۸ دلار و ۶۰ سنت رسید.

معاملات آتی نقره در بازار Comex در سپتامبر آخرین بار ۰.۳۰۹ دلار کاهش یافت و به ۱۹.۱۵ دلار در هر اونس رسید.

کریگ ارلام، استراتژیست ارشد بازار در OANDA گفت: طلا پیش از تعطیلی بازار کاهش یافت زیرا دلار همچنان شاهد حمایت قوی بود. احیای دوباره دلار به شدت بر فلز زرد تأثیر گذاشته است، فلزی که پیش از این پس از رسیدن به ۱۸۰۰ دلار، شاهد سودآوری بود.

شاخص قدرت دلار در برابر سبدی از ارزهای دیگر، روز جمعه برای اولین‌بار در یک ماه گذشته ۰.۵ درصد افزایش یافت و به بالای ۱۰۸ رسید، در حالی که بازدهی اسکناس ۱۰ ساله خزانه داری با ۹.۷ واحد افزایش به ۲.۹۷۵ درصد رسید.

چینتان کارنانی، مدیر تحقیقات Insignia Consultants گفت که قیمت طلا ممکن است در روز دوشنبه قبل از سخنرانی رئیس فدرال در هفته آینده در سمپوزیوم سالانه در جکسون هول، وایومینگ، اگر قیمت لحظه‌ای طلا به زیر ۱۷۵۰ دلار برسد، کاهش بیشتر داشته باشد.

او گفت که تقاضای فیزیکی طلا در آسیا باید هفته آینده شاهد افزایش بزرگی باشد تا قیمت طلا معکوس شود و ۱۸۰۰ دلار دوباره آزمایش شود. تقاضا تنها زمانی افزایش می‌یابد که این تصور وجود داشته باشد که قیمت طلا کم و بیش به پایین‌ترین حد خود نزدیک شده است.

بازارهای سهام جهانی یک شبه کاهش یافتند. شاخص‌های سهام ایالات‌متحده از اوایل ژوئن از روند صعودی قیمت در نمودارهای روزانه برخوردار بوده‌اند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اواخر این هفته بر سیاست پولی فدرال رزرو ایالات‌متحده متمرکز شده‌اند. این بازار مشتاقانه منتظر سمپوزیوم سالانه جکسون هول، وایومینگ فدرال رزرو(از قدیمی‌ترین کنفرانس‌های بانکداری در جهان) در هفته آینده است.

قیمت بیت‌کوین نیز به شدت کاهش یافت و به زیر سطح ۲۲ هزار دلار معامله شد.

بر اساس کیتکو نیوز، قیمت تولیدکننده در آلمان به دنبال افزایش ۳۲.۷ درصدی در ماه ژوئن، در جولای به میزان ۳۷.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

انتهای پیام