اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 3818 زمان: 24 مرداد 1401 - 17:05
امیرعبداللهیان خبر داد؛

امشب جمع‌بندی نهایی خود را به هماهنگ کننده اروپایی برجام می‌دهیم

وزیر امور خارجه اعلام کرد: تا ساعت ۱۲ امشب اخرین جمع بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اروپایی می‌دهیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار، با بیان اینکه در منطقه، وزرای امور خارجه قطر و عمان و در اروپا فرانسه و ایتالیا در مذاکرات همکاری می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها در گفتگو مشکلات خودشان را بزرگ می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: الان به طور مشخص روی سه موضوع در حال انتقال پیام از طرف آمریکایی هستیم. طی روزهای آینده ما آخرین نظرات را اعلام می‌کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: به آمریکایی‌ها به صراحت گفتیم اگر نظرات ما که در مورد این موضوع، که نظرات منطقی است، تأمین می‌شود ما آمادگی داریم که وارد مرحله اعلام توافق شویم و جمع بندی را با حضور وزرای امور خارجه در وین برگزار کنیم و مراحل بعدی را بر اساس جدول زمانبندی و توافق پیش ببریم.

وی افزود: آمریکایی‌ها پیام می‌دهند که در آستانه انتخابات کنگره هستند و یا قیمت بنزین بالا می‌رود، اما برای اینکه بتوانیم قدم نهایی را در این موضوع برداریم، حتماً طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما در تمام مراحل مذاکره، در موضوعاتی که می‌توانستیم و زیر خط قرمز ما بود، انعطاف نشان دادیم، تاکید کرد: طرف آمریکایی نیز به خوبی می فهمد که ما به چه میزان انعطاف نشان دادیم. طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خودش را بیان کرده که باید تبدیل به متن شود و در موضوع سوم که در زمینه‌ی تضامین است باید واقع‌بینی طرف آمریکایی را داشته باشیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها این واقع‌بینی را نشان دهند، ما در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم و اگر نشان ندهند، دنیا به آخر نخواهد رسید.

وی اعلام کرد: حداکثر تا ساعت ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خودمان راجع به مسائل باقیمانده را به طور مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و بعد باید ببینیم که چه بازخورد و واکنشی می‌بینیم. اگر طرف آمریکایی با انعطاف باشد در نقطه توافقنامه خواهیم بود و اگر واکنش آمریکایی تکرار مصیبت‌های داخلی آمریکا باشد، باید بیشتر حرف بزنیم و گفتگو کنیم.