اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 3756 زمان: 19 مرداد 1401 - 14:05
امیدواری طلا به صعود

طلا حمایت ۱۸۰۰ دلاری را به‌دست خواهد آورد؟

بازار طلا روز گذشته را با روند معاملاتی مثبت آغاز کرد. طلا نسبت به روز دوشنبه ۸ ماه اوت با رشد یک درصدی روبه‌رو شد و کانال ۱۷۹۰ دلاری را فتح کرد.

این فلز گران‌بها ماه گذشته را با نوسانات زیادی پشت سر گذاشت. در یک ماه گذشته طلا مشابه این قیمت را در ۵ اوت تجربه کرده است و بعد از یک شکاف قیمتی در روز‌های اخیر ارزش آن به ۱۷۶۵ دلار رسید. این فلز زرد در روز گذشته توانست شکاف قیمتی روز‌های اخیر را پر کند و تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت ۲۰) با قیمت ۱۷۹۲ دلار در بازار در حال معامله بود.

 بررسی روند معاملاتی طلا
بازار طلا به عنوان کم‌ریسک‌ترین دارایی در میان معامله‌گران از محبوبیت زیادی برخوردار است. طلا با قیمت 1804 دلار ماه ژوئیه را آغاز کرد و با قیمت 1762 دلار به پایان رساند. نوسانات بازار طلا سبب دوگانگی معامله‌گران شد. دسته اول معامله‌گرانی که با توجه به چشم‌انداز بازار طلا، با انباشت دارایی‌های خود در این بخش، امید خود را به بازگشت طلا به جایگاه سابق خود حفظ کرده‌اند.

گروه دیگری از معامله‌گران با تقویت دلار در ماه گذشته، تصمیم به انتقال دارایی‌های خود به بازار دلار گرفتند. البته نمی‌توان گفت که عملکرد کدام دسته از معامله‌گران سوددهی بیشتری داشته است؛ زیرا بازار طلا و همچنین دلار با نوسانات زیادی همراه بوده است و در بازه‌های زمانی هر دو گروه با سود و زیان مواجه بوده‌اند. طلا و دلار دو بازاری هستند که بر خلاف جهت یکدیگر عمل می‌کنند، یعنی مادامی که دلار تحت تاثیر سیاست‌های دولت آمریکا دچار نوسان شد طلا نیز در واکنش به این شاخص با نوسان رو‌به‌رو شد. این فلز درخشان دیگر نتوانست شکاف قیمتی موجود در بازه قیمت 1804 دلار را پر کند.

شاخص دلار با 104 واحد در ابتدای ماه ژوئیه شروع به آغاز معاملات کرد و در انتهای ماه مذکور به 105 واحد رسید. دلار قله معاملاتی یک ماه گذشته را در تاریخ 14 ژوئیه 2022 با حدود 109 واحد فتح کرده است. مشابه این روند در 1 اکتبر 2002 رخ داده است. عامل مهمی که در تقویت دلار نقش مهمی ایفا کرده؛ عملکرد بانک مرکزی آمریکا است. دلار همزمان با نخستین عملکرد فدرال رزرو در ماه اخیر، واکنش مثبت نشان داد.

معامله‌گران با افزایش ارزش دلار، دارایی‌هایی  را که در بخش طلا و بازار‌های ریسکی از جمله بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کرده بودند به بخش دلار منتقل کردند. برخی از سرمایه‌گذاران نیز برای خرید دلار، نقدینگی‌های خود را از بانک مرکزی مطالبه کردند. گستردگی تورم در ماه اخیر سبب شد تا فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره ایالات متحده را بالا ببرد تا بتواند هم از سرعت تورم بکاهد و هم بتواند سرمایه‌گذاران را مجاب به حفظ نقدینگی‌های خود در بانک مرکزی کند.

فدرال رزرو نرخ بهره را بالا برد اما این‌بار خبری از محبوبیت دلار نبود. زیرا افزایش تهاجمی نرخ بهره سبب شده بود تا معامله‌گران نگران رکود اقتصادی این کشور باشند. این موضوع در نهایت سبب شد تا شاخص دلار با روند نزولی مواجه شود و در مقابل آن طلا به رشد خود ادامه دهد. طلا در روز‌های اخیر به حمایت 1800 دلاری نیز نزدیک شد اما انتشار گزارش مشاغل آمریکا در روز جمعه 5 اوت سبب بالارفتن ارزش دلار شد.

این گزارش نشان می‌دهد که وزارت کار آمریکا 528 هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری از 6/ 3 درصد در ماه گذشته به 5/ 3 درصد در ماه ژوئیه رسیده است. همزمان با این موضوع طلا روند نزولی به خود گرفت و با قیمت 1786 دلار در بازار معامله می‌شد. بر این اساس کارشناسان معتقدند که اقتصاد آمریکا وارد رکود نشده و دست فدرال رزرو در اتخاذ سیاست‌های انقباضی باز است. عملکرد آزادانه فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره بار دیگر نگرانی سرمایه‌گذاران را برانگیخت و سبب شد تا دلار از روند صعودی خود کناره‌گیری کند.

روز گذشته شاخص دلار به 105 واحد رسید و طلا توانست با رشد یک درصدی خود در این بازه زمانی به 1792دلار برسد. اگر شاخص دلار با 105واحد در روز‌های آتی به معاملات بپردازد، طلا می‌تواند از کانال 1800 دلاری عبور کند.