اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 3718 زمان: 12 مرداد 1401 - 11:05
طلا از کانال ۱۸۰۰ دلار عبور کرد

روز‌های سبز فلز زرد

بازار طلا روز گذشته روند معاملاتی خود را با بالاترین رشد در روز‌های اخیر آغاز کرد.

این فلز گران‌بها با رشد حدود ۵ درصدی، در ساعاتی از روز از کانال ۱۸۰۰ دلاری عبور کرد و همچنان در حال نوسان است. بیت‌کوین، رهبر بازار رمزارزها نیز با افت ۵/ ۲ درصدی خود به زیر ۲۳ هزار دلار کشیده شد و در بازار با قیمت ۲۲هزار و ۷۰۰ دلار معامله شد. در میان نگرانی‌ها از وضعیت بازار، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را در بازار امن‌تری سرمایه‌گذاری کنند و این موضوع سبب شده سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به بخش طلا منتقل کنند.

بررسی بازارها
با توجه به کاهش شاخص دلار در هفته گذشته، بازار طلا و بیت‌کوین روند صعودی به خود گرفتند. طلا که به عنوان کم ریسک‌ترین دارایی تلقی می‌شود، در روز گذشته با رشد 5درصدی همراه بود و توانست از مرز 1800 دلار عبور کند.

بیت‌کوین نیز هفته گذشته را با روندی مثبت شروع کرد اما پس از چند روز عقب‌نشینی در روز گذشته با افت 7/ 1 درصدی در بازار به کانال 22 هزار و 700 دلار رسید. اما چه عواملی سبب رونق بازار طلا و افت بازارهای رمزارز شده است؟ با افزایش تورم جهانی، آمریکا ناچار به حرکت به سمت سیاست‌های تهاجمی شد و به فصل جدیدی از رکود پا گذاشت. از نتایج این امر می‌توان به کاهش ساعت کاری و در نهایت کاهش شاغلین آمریکا، کاهش بی‌سابقه اوراق 10 ساله خزانه‌داری، کاهش تولید ناخالص داخلی و کاهش شاخص مدیران خرید اشاره کرد. شاخص مدیران خرید آمریکا پس از 2 سال در ماه اخیر به محدوده 5/ 47 واحد رسید و نسبت به ماه گذشته که رقم 3/ 52 را به ثبت رسانده بود با کاهش زیادی رو‌به‌رو شد. همچنین انتشار گزارش سه ماهه دوم تولید ناخالص داخلی این کشور با کاهش 9/ 0 درصدی نسبت به فصل گذشته به 19,681 هزار میلیارد دلار رسید. عوامل مذکور در نهایت به افت 5/ 1 درصدی شاخص دلار انجامید و آن را به کانال 105 واحدی هدایت کرد.

به دنبال کاهش روز افزون دلار، طلا با تقویت بیشتری رو‌به‌رو شد و توانست نگاه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. بر این اساس بازار سهام و رمزارزها با نوسانات زیادی همراه بوده است و اشتهای سرمایه‌گذاران را نسبت به نگهداری دارایی‌هایی خود در این بازار‌ها کم کرد. در مقابل افت سهام و دلار، نفت توانست مقاومت خود را حفظ کند و قیمت آن با افزایش 30درصدی رو‌به‌رو بود، اما روز سه‌شنبه قیمت نفت با کاهش 4/ 1 درصدی در روز سه‌شنبه با سقوط مواجه شد و به قیمت 93 دلار رسید، علت این امر کاهش تولید کارخانه‌ها در سراسر آسیا و اروپا در ماه ژوئیه به دلیل افزایش تقاضای جهانی و محدودیت‌های سختگیرانه کووید-19 در چین بود که این موضوع شانس وقوع رکود جهانی را افزایش داد.