اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 150 زمان: 11 تیر 1401 - 08:04

فقدان واردات مواد اولیه خام گریبان‌گیر بازار طلا و جواهر

سید صادق هاشمیان با اشاره به تحریم‌های ۴۰ساله اظهار کرد: متاسفانه با وجود تحریم‌ها باز ما از داخل کشور هم خودمان مشکلات دست و پاگیری برای خود درست کرده‌ایم. ما باید در ابتدا روی وارداتِ موادِ اولیه‌ خام‌مان که نیاز تولیدکنندگان این صنف است، تمرکز کنیم. این مواد خام در داخل کشور حتی با مهندسی […]

سید صادق هاشمیان با اشاره به تحریم‌های ۴۰ساله اظهار کرد: متاسفانه با وجود تحریم‌ها باز ما از داخل کشور هم خودمان مشکلات دست و پاگیری برای خود درست کرده‌ایم. ما باید در ابتدا روی وارداتِ موادِ اولیه‌ خام‌مان که نیاز تولیدکنندگان این صنف است، تمرکز کنیم. این مواد خام در داخل کشور حتی با مهندسی معکوس هم تولید نمی‌شوند بنابراین باید تسهیلاتی برای ورود این مواد خام داشته باشیم. ما از هیچ کجا پول نمی‌خواهیم، فقط نیازمند تسهیلات گمرکی و وارداتی هستیم. این مواد اولیه کیفیتِ کار تولیدکنندگان ما را زیاد می‌کند. امیدواریم مسئولین برای رونق روز افزونِ تولید با نگاهی تخصصی‌تر به صادرات و واردات مواد اولیه مسیر کارِ ما را آسان‌تر کنند.

وی در خصوص تداخل صنفی که یکی دیگر از مشکلاتِ این اتحادیه است، افزود: همکاران صنف ما نظیر خرازی‌ها، لوازم ورزشی‌ها و گلدوزی‌ها اغلب یک پروانه کسب می‌گیرند و دیگر نیازی نمی‌بینند که به دنبال مجوزهای اصلی بروند در صورتی‌که کار ما، کاری حرفه‌ای و فنی است و فرد نمی تواند به محض گرفتن پروانه کسب، مبادرت به خرید و فروش طلا و جواهر کند.

هاشمیان با تاکید بر اینکه مشهد شهری مذهبی است، تصریح کرد: در بازارهای اطراف حرم این مشکل بیشتر مشاهده می‌شود. بعضا مشاهده می‌کنیم که در یک فروشگاه عطر و ادکلن دلار هم خرید و فروش می‌شود و آن فروشگاه محل عرضه‌ هر خدمتی به زائر است و این یک تخلف است.

وی گفت: متولی طلا، جواهر و نقره اتحادیه‌ ما است اما چون صرفا فیروزه‌ای را روی یک فلز می‌گذارند دیگر آن را زیر مجموعه‌ صنایع دستی قرار می‌دهند و به این بهانه که خرازی یا فیروزه‌تراش هستند و نمی‌توانند نگین را به تنهایی عرضه کنند. صرفا برای اینکه در این صنف باقی بمانند و از حد نصاب نیفتند، متاسفانه مبادرت به صدور پروانه کسب می‌کنند و این مشکل مستقیم به خود اتاق اصناف بر می‌گردد. اتاق اصناف باید نظارت و بازرسی دقیق‌تری روی این مسئله داشته باشد.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا، نقره و جواهر مشهد کد آیسیک نقره، طلا و جواهر را متعلق به اتحادیه طلا و جواهر دانست و ادامه داد: بعضا مشاهده می‌کنیم که در مجوز یک فروشگاه کدِ آیسیک سنگ‌تراشی درج شده اما سر درِ مغازه‌ نوشته شده نقره‌فروشی و فرد بنک‌دارِ نقره است و متاسفانه شاهد مواردی هم بودیم که کارت ترددشان بدون تخصصی که دارند صادر شده است. اکثر خلاف‌های صنفی را هم افرادی انجام می‌دهند که از یک اتحادیه دیگر پروانه کسب‌شان را می‌گیرند.

هاشمیان بیان کرد: افرادی که دنبال پول‌شویی، فرار مالیاتی و توزیع اجناس خارجی هستند مستقیما نمی‌توانند زیر چتر اتحادیه طلا، جواهر و نقره کار کنند، زیرا بازرسی اتحادیه ما  دقت لازم را دارد. 

به گزارش روابط عمومی کانون گوهر سنگ‌ها و جواهرات ایران، وی با اشاره به برگزاری دومین مسابقه‌ ملی طراحی طلا و جواهر در مشهد افزود: تا قبل از این مسابقه طرح‌ها همه در صنف ما کپی بود، اما بعد از برگزاری اولین دور از این مسابقه تا امروز شاهد رونق کار طراحی هستیم.

 

انتهای پیام